kauza Prostredník - články

About gay & christians - o homosexualite a kresťanstve

kauza Prostredník - články

Poslaťod h111 » 07 Sep 2017, 22:33

Otrávený duch reformácie
SME
Zdroj: https://www.tkkbs.sk/monitoring/mon.php?kedy=2017-09-07#1

My nie sme cirkev, ktorá Bezákovi oznámi, že sa k jeho prípadu vráti o päťdesiat rokov
Ondrej Prostredník, bývalý dekan Evanjelickej bohosloveckej fakulty, vysokoškolský pedagóg a vynikajúci kazateľ, dostal začiatkom tohto týždňa list od Zboru biskupov, v ktorom mu oznámili, že mu odoberajú poverenie vyučovať teologické predmety na štátom zriadenej a platenej Evanjelickej bohosloveckej fakulte Univerzity Komenského. V očiach biskupov si Prostredník koledoval o takéto rozhodnutie už dlhšie, dvakrát ho pozvali na pohovor, najskôr pre postoj, ktorý zaujal v čase, keď sa apokalyptická sekta Aliancia za rodinu pokúsila zneužiť inštitút referenda v roku 2015, a neskôr, keď musel vysvetľovať, prečo inicioval vyhlásenie teológov a pedagógov fakulty k prípadu Jakuba Pavlúsa, ktorého ECAV prinútila odísť z krajiny za to, že mal na manželstvo také názory, aké sa vedeniu cirkvi nepáčili.
Pre referendum, kvôli Pavlúsovi
V krátkom čase ide už o druhé takéto rozhodnutie cirkevného vedenia, a to napriek tomu, že sa proti tomu ohradili viacerí farári a farárky, veriaci, ako v prípade farníkov Jakuba Pavlúsa, vysokoškolskí pedagógovia i laici, ktorí sa nakoniec farárovi Pavlúsovi poskladali na nový štart v čase, keď sa im narodili dvojičky. Podobných príkladov poznáme v ECAV viac. Pokusy šikanovať farárku Polckovú a farára Ábela z bratislavského zboru pri Veľkom chráme, správy o finančných machináciách a snahách ovplyvňovať verejnú politiku, intrigy, zneužívanie periodika Evanjelický posol spod Tatier na osočovanie a šírenie primitívnych bludov na adresu vybraných teológov, bez možnosti a práva na odpoveď sú iba viditeľnou časťou atmosféry, v ktorej sa ECAV ocitla so súčasným vedením v roku 500. výročia reformácie. Sám som bol konfrontovaný s otvorenou lžou a zavádzaním cirkevného vedenia v čase, keď sme pripravovali do Večere diskusiu o Pavlúsovom prípade. Napriek e-mailom a telefonátom s biskupmi, v ktorých sme ich pozývali do relácie, nakoniec neprišli a neskôr si vymýšľali, že sme ich nepozvali.
Byť dnes luteránom
Pre tých, ktorí ECAV nepoznajú alebo ju považujú za akúsi lepšiu cirkev, ako si to často namýšľajú samotní protestanti, je dôležité vedieť, že slovenskí evanjelici prechádzajú jednou z najťažších kríz myslenia a identity od čias príchodu reformácie. Byť luteránom na Slovensku je totiž taká rodinná záležitosť, takmer všetci sa poznajú alebo poznajú niekoho, s kým sú príbuzní, z čoho vznikla legenda o luteránskej mafii. A sme pyšní, kvôli štúrovcom a SNP, aj keď je to skôr iba taký dojem, bez presnejšieho chápania, ďalšia rodinná tradícia o tom, ako sa generácie luteránskych špičiek obetovali romantizmu, Československu a odboju. Slovenskí protestanti majú rovnako ako katolíci výcvik z politického kresťanstva, dokonca väčší, ako dokážu uniesť. Ale drží to práve vďaka rodinnému presvedčeniu, že sme lepšími a historickejšími, že sme takými a ešte aj hentakými, že máme v sebe údajnú nemeckú poriadnosť a českú lásku k vzdelaniu a švajčiarsky vzťah k peniazom, že byť luteránom je vlastne životný štýl, ktorý nás výraznejšie ako všetko ostatné drží v našom civilizačnom rámci. Luteráni si, žiaľ, vybudovali aj elitný pocit zo života, často sa považujú za úspešnejších a pracovitejších, vidia seba ako historickú pointu strednej Európy, silu, ktorá zvrhla Habsburgovcov, tých, ktorí pomáhajú iným menšinám.
Akoby nám Luther zobral silu
A aké je teda naše kresťanstvo, keď si odmyslíme kultúrne stereotypy a všetko pekné, čo si o sebe hovoríme, keď si po vianočnej bohoslužbe, ako pekne len spieva tá naša pani farárka, potrasieme ruky s predstavou, že máme prednostný vstup do neba? Dnes nie je žiadne. Je to naše zvykové právo a legenda o tom, že s Bohom sa rozprávame priamo, bez sprostredkovateľov. Dôkazom je aj to, že za posledné roky sme ako organizovaná metafyzická skupina neurobili nič také, čo by stálo za povšimnutie. Nie sme schopní prekonať Lutherovo radikálne gesto, akoby nám už vtedy v noci vo Wittembergu zobral všetku našu silu. Slabosť a strach súčasného cirkevného vedenia, kroky deliace spoločenstvo veriacich, neschopnosť otvorene diskutovať o spoločnosti 21. storočia, uchyľovanie sa ku katolíckemu spôsobu komunikácie a odstreľovanie ľudí je niečo, čo dnes v Európe nemá obdobu. Zodpovednosť za túto traumu nesie generálny biskup Miloš Klátik. Celkom ho pohltila cirkevná moc, používa svoju funkciu nie na to, aby bola ECAV výkladnou skriňou moderného kresťanského myslenia, no naopak, snaží sa strachom a náboženskými poverami o sexualite a sprisahaniach mobilizovať vo veriacich strach tak, akoby nevedel, že tieto metódy boli jednou z príčin vzniku reformácie.
Sekta pána Klátika
Všetky skupiny veriacich s rôznymi druhmi citlivosti na závažné spoločenské témy majú právo mať v cirkvi svoje zastúpenie. ECAV nie je sektou pána Klátika a jeho kamarátov, my všetci členovia zborov sa podieľame aj na jej financovaní a je legitímne, že na niektoré témy nemáme rovnaký názor. Zakazovať však výučbu významnému teológovi alebo pripraviť o prácu mladého farára za to, že vnímajú posun v emancipácii ľudí v čase, keď v tradičných krajinách reformácie nie je nezvyčajné natrafiť na zosobášené homosexuálne farárske páry alebo cirkevných hodnostárov, je scestné. Klátik je povinný viesť o týchto témach dialóg, my nie sme cirkev, ktorá Bezákovi oznámi, že sa k jeho prípadu vráti o päťdesiat rokov. My sme synodálne spoločenstvo s vyhraneným zmyslom pre vnútornú demokraciu, v ktorej bol historicky vždy priestor na teologickú diskusiu. Biskup Klátik a všetci, ktorí mu dnes pomáhajú v budovaní bezduchej a teologicky vyprázdnenej cirkvi, by sa mali spamätať a začať otvorene diskutovať. Nie na pohovoroch vyhrážkami, ale v našich kostoloch a presbyterstvách, tak ako sme kolegiálne o všetkom rozhodovali minulých päťsto rokov. Naša cirkev sa zrodila z odvahy postaviť sa proti autorite a je povinnosťou všetkých členov našich spoločenstiev o problémoch diskutovať ako rovní s rovnými, tak ako sa to dialo pri zrode reformácie, a nie v atmosfére strachu a šikany. Inak totiž nie je jasné, čo a kde si povieme k päťstému výročiu okrem toho, že sme stále tu, aj keď nie vždy vieme, ako sme to tak dlho vydržali.
Zajtra PETER FUKATSCH Na tejto strane nájdete každý deň prácu jedného výrazného autora, ktorému dala redakcia SME voľnosť v stvárnení jeho myšlienok.
Naša cirkev sa zrodila z odvahy postaviť sa proti autorite a je povinnosťou všetkých členov našich spoločenstiev o problémoch diskutovať, nie v atmosfére strachu a šikany, ale ako rovní s rovnými, tak ako sa to dialo pri zrode reformácie. MICHAL HAVRAN


Biskupi odstavili Prostredníka
SME
Zdroj: https://www.tkkbs.sk/monitoring/mon.php?kedy=2017-09-07#2

Teológ vystúpil na Dúhovom pochode. Následne mu odobrali kanonickú misiu
Teológ Ondrej Prostredník, ktorý vystúpil na Dúhovom pochode, už nebude môcť učiť na Evanjelickej bohosloveckej fakulte UK. Pracovať tam zostane.
BRATISLAVA. Na Dúhovom pochode v Bratislave 19. augusta sa Ondrej Prostredník predstavil ako evanjelický teológ a kresťan. Povedal, že hovorí v mene tých kresťanov, ktorí nesúhlasia s nepriateľským názorom cirkví na LGBTI komunitu. Pred približne dvoma tisíckami ľudí, ktorí okrem iného bojujú aj za možnosť uzatvárať registrované partnerstvá, povedal, že práve cirkev by mala tieto požiadavky podporiť. Odvolával sa pritom napríklad aj na predsedu rady evanjelických cirkví v Nemecku Heinricha Bedforda Strohma, ktorý o registrovaných partnerstvách hovorí, že dnešná spoločnosť „potrebuje posilniť kultúru záväznosti“. „Prajem si, aby sme v cirkvách už prestali s absurdným spájaním LGBTI komunity s ohrozením tzv. tradičnej rodiny. Prajem si, aby sme v cirkvách prestali hovoriť o každej menšine ako o čomsi, čo narušuje tradície, kontinuitu a bezpečnosť,“ vyhlásil na Pride Prostredník. Už koncom mesiaca Zbor biskupov evanjelickej cirkvi augsburského vyznania rozhodol, že Prostredníkovi odoberie kanonickú misiu. Nebude teda môcť ďalej učiť na Evanjelickej bohosloveckej fakulte Univerzity Komenského.
Pobúril vraj veriacich
V stanovisku, ktoré Zbor biskupov poslal Prostredníkovi aj fakulte, píše, že sa od teológových vyjadrení dištancuje. Biskupi tvrdia, že zneužíva akademickú slobodu vedeckého bádania na bezprecedentné ovplyvňovanie názorov a „plazivé implantovanie názorov, ktoré sú v rozpore so stanoviskom ECAV“. V liste sa biskupi odvolávajú aj na pobúrenie mnohých veriacich. „Zbor biskupov nemôže ďalej zatvárať oči nad konaním Ondreja Prostredníka, a preto mu odníma kanonickú misiu s platnosťou od 15. septembra,“ píšu evanjelickí biskupi. Bližšie vysvetlenie, ako Prostredník zneužíval akademickú slobodu, denník SME nedostal. Generálny biskup ECAV Miloš Klátik je na služobnej ceste a jeho tajomníčka Oľga Klátiková napísala, že nemá právomoc širšie zdôvodnenie zverejniť. „Pánu Prostredníkovi sme všetko podrobne zdôvodnili. Pre médiá sa v tejto veci nebudem vyjadrovať,“ povedal Milan Krivda zo Zboru biskupov. S tretím zástupcom zboru Slavomírom Sabolom sa SME spojiť nepodarilo.
Bez napomenutia
Prostredník ako bývalý dekan bohosloveckej fakulty hovorí, že so situáciou, že by biskupi niekomu zakázali učiť na vysokej škole, sa nestretol. Vysvetľuje, že má zmluvu s fakultou, a nie s cirkvou. Tvrdí, že to, aby mu cirkev zakázala vyučovať na univerzite, nemá v sekulárnej spoločnosti opodstatnenie. „Ak je teologická fakulta verejnou vysokou školou, mala by byť zvrchovaná a teológia ako veda nemôže byť obmedzovaná cirkevným učením,“ hovorí. Vysvetľuje, že situáciu vníma podobne, ako keby evanjelikovi, ktorý učí na prírodovedeckej fakulte, zakázali biskupi učiť, lebo prednáša o evolúcii. Evanjelické cirkvi v zahraničí majú k homosexualite a registrovaným partnerstvám pomerne otvorený vzťah. V Česku, Nemecku aj v Spojených štátoch sa na ne pozerajú skôr ako na inštitút, ktorý by mala cirkev podporiť, pretože posilňuje pevnosť zväzkov. „To nie je môj originálny názor, ale pohľad rozšírený v biblickej teológii. Preto o ňom musím hovoriť,“ vysvetľuje. Prostredníka prekvapilo aj to, že ho vopred nikto nevaroval. Na pohovor ho síce pred časom predvolali, ale pre iné jeho verejné vyjadrenia. Prispel aj na zbierku pre kaplána Jakuba Pavlúsa, ktorý sa pred časom zastal homosexuálov a biskupi s ním ukončili pracovný pomer. Dnes Pavlús pracuje v Česku. Práve Pavlúsov prípad bol prvým, v ktorom vedenie evanjelikov ukázalo, že nebude tolerovať názory, ktoré sa zastávajú homosexuálov. Mladý kňaz z Turian sa ešte pred takzvaným referendom za tradičnú rodinu podpísal pod výzvu, ktorá hovori
O prácu celkom nepríde
Okamžitý koniec na fakulte Prostredníkovi nehrozí. Keďže kanonická misia sa vzťahuje len na pedagogickú činnosť, môže ďalej pracovať ako výskumný pracovník. „Máme záujem chrániť našich zamestnancov v každom ohľade a pokiaľ nedošlo k porušeniu pracovného poriadku alebo zákonov Slovenskej republiky, nemáme dôvod ho disciplinárne postihovať,“ hovorí dekan fakulty Ľubomír Batka. Hovorí, že krok biskupov môže škole sťažiť začiatok nového akademického roka. Nikto s ňou rozhodnutie nekonzultoval a môže mať problém nájsť nového pedagóga za dva týždne. Rozhodnutie biskupov komentoval len slovami, že naň majú podľa zákona právo. Osobne sa s ním nestotožňuje. „Členovia akademickej obce majú plné právo podieľať sa na pochodoch a podujatiach, ktoré nepropagujú neznášanlivosť, rasovú, rodovú a inú. Takže ak by to bol pochod, ktorý propaguje neznášanlivosť, mal by som problém,“ tvrdí Batka. Za nešťastné považuje rozhodnutie biskupov aj kazateľ cirkvi bratskej Daniel Pastirčák. Myslí si, že biskupi síce obhajujú svoju pozíciu vo svojom učení, ale na druhej strane to mohla byť príležitosť, aby sa v tejto veci otvoril dialóg. „Takto to vopred všetko ukončili, a to je nešťastný krok,“ hovorí.
Peter Kapitán © SME
Prajem si, aby sme v cirkvách už prestali s absurdným spájaním LGBTI komunity s ohrozením tzv. tradičnej rodiny. Ondrej Prostredník, teológ


Teológovi zakazujú učiť za dúhový pochod
Denník N
https://www.tkkbs.sk/monitoring/mon.php?kedy=2017-09-07#3

Teológ a publicista Ondrej Prostredník podľa Zboru biskupov evanjelickej cirkvi už nesmie učiť študentov Evanjelickej bohosloveckej fakulty Univerzity Komenského. Biskupi to oznámili listom fakulte aj Prostredníkovi. Dôvodom je jeho vystúpenie na dúhovom pochode 19. augusta. Teológ sa tam verejne zastal práv LGBTI komunity. „Prichádzam preto, aby som hovoril za tých kresťanov, ktorí nezdieľajú ten názor cirkví, ktorý väčšinou počujete ako oficiálny názor cirkví a ktorý je veľmi nepriateľský voči LGBTI komunite,“ povedal na pochode. „Ak by malo cirkvám na niečom záležať, tak je to práve podpora každého, kto chce žiť v usporiadanom a vernom vzťahu,“ vravel Prostredník. Trest za tieto výroky prišiel už o 11 dní. Biskupi na konci augusta rozhodli, že v súvislosti s jeho „medializovanými výstupmi“ na Dúhovom pride mu k 15. septembru odnímajú kánonickú misiu, čo je podľa evanjelickej cirkvi právo vyučovať teológiu.
BISKUPI: PLAZIVO OVPLYVŇUJE MLADÝCH
„Ondrej Prostredník zneužíva postavenie docenta Evanjelickej bohosloveckej fakulty a akademickú slobodu vedeckého bádania na bezprecedentné ovplyvňovanie názorov najmä mladých veriacich a študentov teológie na postupné plazivé implantovanie názorov, ktoré sú v rozpore so stanoviskom Evanjelickej cirkvi a. v. na Slovensku,“ napísala cirkev v stanovisku, ktoré poslala okrem Prostredníka aj dekanovi fakulty a rektorovi univerzity. Školu žiadajú, aby rozhodnutie rešpektovala. O zákaze učiť pre Prostredníka píše aj denník SME. Odobratie kánonickej misie je vlastne zákazom vyučovať teológiu a takéto ustanovenia majú vo svojich štatútoch všetky teologické fakulty, aj keď ich platí štát z verejných a nie cirkevných peňazí. Nepriamo im to umožňuje aj vysokoškolský zákon. Pod dokumentom, ktorý cirkev zatiaľ nezverejnila na svojom webe, sú podpísaní generálny biskup ECAV Miloš Klátik a biskupi Slavomír Sabol a Milan Krivda. O možnosti odvolať sa v dokumente so 17 riadkami nepíšu. Prostredník Denníku N povedal, že rozhodnutie prišlo bez predchádzajúcej výzvy. Teológ patrí k liberálnym evanjelikom a svoje názory roky verejne publikuje. „Po každom mojom verejnom vystúpení, ktoré iritovalo biskupov, teda aj v prípade referenda v roku 2015 a prípade Jakuba Pavlúsa pred rokom, keď som zorganizoval stanovisko, ku ktorému sa pripojili viacerí ľudia, si všetkých signatárov volali na koberec a rozprávali sa s nimi a to som absolvoval aj ja. Vôbec tam však nebola reč o tom, že mi nedovolia učiť.“ Prostredník sa zastal kňaza Pavlúsa, ktorého odvolali za to, že sa zastal manželstiev homosexuálov. „Z pohľadu cirkvi nie som kompetentný učiť teológiu. Teraz je však, samozrejme, otázka, čo to znamená pracovnoprávne a čo to znamená z hľadiska verejnej vysokej školy. Lebo ja nemám pracovnú zmluvu s cirkvou, ale s univerzitou,“ hovorí Prostredník. Vraví, že jeho prípad okrem iného otvára aj otázku, do akej miery sú teologické fakulty verejných vysokých škôl nezávislé od cirkví a mali by sa podľa neho na to pozrieť aj poslanci.
DEKAN EŠTE NEVIE, ČO UROBÍ
Dekan fakulty Ľubomír Batka hovorí, že ešte nevie, ako sa s prípadom vyrovnajú. S Prostredníkovým vystúpením nemá problém. „Je občianskym právom každého zamestnanca Univerzity Komenského zúčastniť sa na organizovaných a povolených pochodoch, ktoré nepropagujú násilie, rasovú, náboženskú alebo rodovú neznášanlivosť.“ Dekan Batka naznačuje, že ani odňatie kánonickej misie nemusí znamenať koniec pracovného pomeru. „Kanonická misia sa vzťahuje na pedagogické pôsobenie. Na fakulte sú aj vedeckí pracovníci. Spôsobuje nám to problémy takto pred začiatkom semestra.“
MIRO KERN


Evanjelici odstavili učiteľa za pochod
SME
Zdroj: https://www.tkkbs.sk/monitoring/mon.php?kedy=2017-09-07#4

Evanjelický teológ Ondrej Prostredník už nebude môcť učiť na univerzite.
BRATISLAVA. Na Dúhovom pochode za práva homosexuálov v Bratislave vystúpil teológ Ondrej Prostredník ako reprezentant kresťanov. Podporil myšlienku registrovaných partnerstiev s tým, že takýto vzťah neodporuje biblickému učeniu. Odvolával sa na rôzne evanjelické cirkvi z Česka, Nemecka či Spojených štátov. Zbor biskupov evanjelickej cirkvi na to reagoval zrušením Prostredníkovej kanonickej misie. Znamená to, že ďalej nebude môcť učiť na Evanjelickej bohosloveckej fakulte Univerzity Komenského. „Teológia ako veda nemôže byť obmedzovaná cirkevným učením,“ myslí si Prostredník. S tým, že by biskupi zakázali takýmto spôsobom niekomu učiť na univerzite, sa ešte nestretol. Zbor biskupov na doplňujúce otázky o dôvodoch ukončenia Prostredníkovej kanonickej misie nereagoval. Minulý rok sa evanjelickí biskupi pre tolerantné názory na homosexuálne zväzky zbavili aj kňaza Jakuba Pavlúsa. Narýchlo s ním rozviazali pracovný pomer. Pavlús dnes robí kňaza v Česku. (kpt)


Stredovek
SME
Zdroj: https://www.tkkbs.sk/monitoring/mon.php?kedy=2017-09-07#5

Stĺpček Beaty Balogovej
Ondrej Prostredník chcel diskutovať. Odomykať hrdzavé zámky a otvárať cirkevné dvere pre všetkých, ktorí chcú vstúpiť v dobrej viere. Lebo to je cesta pre každú cirkev, ktorá má ambície byť živou inštitúciou a nielen správkyňou kostolov. Evanjelický teológ chcel, aby cirkev začala veriacim vysvetľovať, že „túžba ľudí s menšinovou sexuálnou orientáciou po živote v usporiadanom a právne uznanom vzťahu nie je hriech ohrozujúci rodinu“. Ale zbor biskupov evanjelickej cirkvi augsburského vyznania nechce diskutovať, prečo Prostredníkovi zakázal vyučovať na verejnej univerzite. Evanjelická cirkev nediskutovala ani s kaplánom Jakubom Pavlúsom, ktorý by si „netrúfol nikoho odsúdiť len preto, že je inak sexuálne orientovaný“. Dnes slúži omše v exile. A to v čase, keď v zahraničí evanjelické cirkvi otvárajú svoje dvere pre všetkých, ktorí hľadajú oporu vo viere. Lebo pochopili, že konzervovanie stredoveku vyprázdňuje ich kostoly. Kedy to cirkev na Slovensku pochopí?


Vystúpil na Dúhovom pochode, zakázali mu učiť
Pravda
Zdroj: https://www.tkkbs.sk/monitoring/mon.php?kedy=2017-09-07#11

Evanjelický teológ Ondrej Prostredník, ktorý na nedávnom Dúhovom pochode podporil požiadavky LGBTI komunity, už nebude vyučovať na bratislavskej Univerzite Komenského. Zakázal mu to Zbor biskupov Evanjelickej cirkvi a. v. na Slovensku, ktorý sa od jeho verejných vyjadrení dištancuje. „Priatelia, chcem vás informovať, že dňa 30. 8.2017 rozhodol zbor biskupov o odňatí mojej kanonickej misie pre vyučovanie na Evanjelickej bohosloveckej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave," napísal známy teológ na sociálnej sieti. Zverejnil aj stanovisko biskupov podpísané generálnym biskupom ECAV na Slovensku Milošom Klátikom. „Zneužíva postavenie docenta a akademickú slobodu vedeckého bádania na bezprecedentné ovplyvňovanie názorov najmä mladých veriacich a študentov teológie na postupné, plazivé implantovanie názorov, ktoré sú v rozpore so stanoviskom našej cirkvi," uvádza sa v stanovisku. (odu)


Za účasť na Pride zakázali teológovi učiť
STV 1
Zdroj: https://www.tkkbs.sk/monitoring/mon.php?kedy=2017-09-07#15

Evanjelickému teológovi Ondrejovi Prostredníkovi kázal Zbor biskupov učiť na Evanjelickej bohosloveckej fakulte Univerzity Komenského. V liste, ktorý mu doručili, to zdôvodnili tým, že vystúpil na pochode Pride a postavil sa za práva homosexuálov. Dekan školy zatiaľ nerozhodol, ako bude v prípade postupovať.
Katarína Jánošíková, redaktorka: „Biskupi v liste píšu, vraj opakované mediálne výstupy Ondreja Prostredníka poburujú veriacich evanjelickej cirkvi. Za vystúpenie na Dúhovom pochode Pride mu teraz stopli kanonickú misiu, čo v preklade znamená, že viac nesmie učiť na bohosloveckej fakulte.“
Ondrej Prostredník, evanjelický teológ: „Na Dúhovom pochode som vyjadril podporu požiadavke LGBTI komunity po právnej úprave registrovaných partnerstiev teda spolužitia osôb rovnakého pohlavia, ktoré zatiaľ v právnom poriadku v Slovenskej republike absentuje. Hovoril som o tom, že z hľadiska teologického je cenné, keď ľudia chcú žiť v záväznom vernom dlhodobom vzťahu.“
Odpoveď Generálneho Biskupského úradu ECAV (text v obraze): „Rozhodnutie, na ktoré sa pýtate, je spoločným rozhodnutím Zboru biskupov evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku. Generálny biskup je na služobnej ceste v zahraničí.“
Miroslav Kocúr, teológ, analytik: „Keď máme prekonávať tieto predsudky, keď ich zakážeme, keď zakážem už len dialóg na túto tému, tak ťažko nájdeme v tomto zmysle nejaké zmysluplné riešenie.“
Ondrej Prostredník: „Ako ďalší dôvod sa tam spomína to, že zneužívam akademickú slobodu na plíživé šírenie názorov, ktoré nie sú v súlade s učením evanjelickej cirkvi.“
Katarína Jánošíková: „Toto nie je prvýkrát, čo biskupi riešia teológa Ondreja Prostredníka. Nepáčilo sa im, keď sa postavil za kňaza Jakuba Pavlúsa, toho odvolali po tom, ako tiež podporil homosexuálne partnerstvá. Prostredník mal s biskupmi problém aj po vyjadreniach k referendu o rodine pred dvoma rokmi. Tentoraz prišiel namiesto rozhovoru rovno list so zákazom.“
Miroslav Kocúr: „Keď docent teologickej fakulty nemôže vyjadriť svoj občiansky postoj alebo jeho občiansky postoj, ktorý je aj argumentačne dosť podložený jeho v tomto prípade teologickou erudíciou, no tak je to otázka, že kde sa už o tom má diskutovať.“
Ľubomír Batka, dekan Evanjelickej bohosloveckej fakulty UK: „Odňatie kanonickej misie sa týka pedagogickej činnosti, samozrejme na univerzite aj na fakulte pôsobia vedeckí pracovníci, takže je možné pôsobiť ďalej aj vedecky a to si myslím, že je dobré riešenie.“
Katarína Jánošíková: „Ondrej Prostredník pôsobí na bohosloveckej fakulte takmer dvadsať rokov. Rozhodnutie o ukončení jeho kanonickej misie platí od polovice septembra. Dekan sľubuje, že škola dovtedy o prípade rozhodne.“


Za účasť na Dúhovom pochode zákaz výučby teológie
Rádio Slovensko
Zdroj: https://www.tkkbs.sk/monitoring/mon.php?kedy=2017-09-07#20

Za vystúpenie na Dúhovom pochode zákaz výučby teológie. Takýto postoj zaujal zbor biskupov evanjelickej cirkvi, ktorý odňal evanjelickému teológovi a vysokoškolskému učiteľovi Ondrejovi Prostredníkovi takzvanú kánonickú misiu. Hlavným dôvodom sú jeho vyjadrenia, v ktorých sa verejne zastal práv LGBTI komunity.
Lucia Osvaldová, redaktorka: „Zbor biskupov evanjelickej cirkvi doručil teológovi Ondrejovi prostredníkovi list, v ktorom sa dištancuje od jeho podpory LGBTI komunity na dúhovom pochode a zakazuje mu učiť teologické predmety na Evanjelickej bohosloveckej fakulte Univerzity Komenského. Z listu ďalej citujeme.“
Zbor biskupov evanjelickej cirkvi: „Ondrej Prostredník zneužíva postavenie docenta Evanjelickej bohosloveckej fakulty a akademickú slobodu vedeckého bádania na bezprecedentné ovplyvňovanie názorov najmä mladých veriacich a študentov teológie na postupné plazivé implantovanie názorov, ktoré sú v rozpore so stanoviskom Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku.“
Lucia Osvaldová: „Ondrej Prostredník na fakulte pôsobí už viac než sedemnásť rokov. Zákaz učiť teológiu mu cirkev len oznámila. Viac sa o jeho vystúpení na Dúhovom pochode nerozprávali.“
Ondrej Prostredník: „Zatiaľ neviem, čo bude nasledovať. Moja pracovná zmluva je s Univerzitou Komenského a jej Evanjelickou bohosloveckou fakultou a nie s evanjelickou cirkvou. To znamená, že môj zamestnávateľ teraz musí rozhodnúť, ako naloží s týmto stanoviskom.“
Lucia Osvaldová: „Keďže doteraz sa univerzita s podobným prípadom nestretla, vedenie fakulty sa obráti na právnikov. Hoci cirkevné pravidlá by mali stáť nad pracovnou zmluvou, škola sa Ondreja Prostredníka nechce vzdať. Hovorí dekan Evanjelickej bohosloveckej fakulty Univerzity Komenského Ľubomír Batka.“
Ľubomír Batka, dekan Evanjelickej bohosloveckej fakulty Univerzity Komenského: „Odňatie kanonickej misie sa týka pedagogickej činnosti, samozrejme na univerzite aj na fakulte pôsobia vedeckí pracovníci. Je možné pôsobiť ďalej aj vedecky. To si myslím, že je dobré riešenie.“
Lucia Osvaldová: „Cirkevný analytik a teológ Miroslav Kocúr si myslí, že teologické fakulty na štátnych univerzitách majú mať tiež akademickú slobodu a priestor na diskusiu.“
Miroslav Kocúr, cirkevný analytik a teológ: „Ak o tom nemôžu diskutovať a verejne vstúpiť do tejto diskusie vysokoškolskí pedagógovia, tak je potom otázne, do akej miery bude o tom schopná diskutovať spoločnosť dnes na prahu teda dvadsiateho prvého storočia.“
Lucia Osvaldová: „Požiadali sme o stanovisko aj evanjelickú cirkev, aby bližšie zdôvodnila svoje rozhodnutie. Z kancelárie generálneho biskupského úradu nám odpísali, že išlo o spoločné rozhodnutie zboru biskupov evanjelickej cirkvi a generálny biskup Miloš Klátik je služobne v zahraničí.“


Dúhy a blesky v evanjelickej cirkvi
Svet kresťanstva
Zdroj: https://svetkrestanstva.postoj.sk/26649/duhy-a-blesky-v-evanjelickej-cirkvi-1

Presne rok od kauzy Pavlús riešia slovenskí evanjelici kauzu Prostredník. Oba prípady majú spoločného menovateľa – postoj k homosexuálnym zväzkom.
Evanjelickému teológovi a bývalému dekanovi Evanjelickej bohosloveckej fakulty UK v Bratislave Ondrejovi Prostredníkovi pred niekoľkými dňami Zbor biskupov Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku (ECAV) odňal kanonickú misiu. Ide o cirkevné poverenie, bez ktorého pedagóg nemôže vyučovať teológiu alebo náboženstvo.

Dôvod? Kým ECAV za manželstvo považuje len „exkluzívny, trvalý, na rovnosti založený zväzok muža a ženy“ (Vyhlásenie o manželstve a rodine prijaté Synodou ECAV 28. 6. 2013 v Myjave), teológ Prostredník, rovnako ako niekdajší kaplán v Turanoch Jakub Pavlús majú iný názor.

Určite s ním nie sú v rámci slovenskej evanjelickej cirkvi osamotení, ale na rozdiel od iných ho nahlas prezentovali – Pavlús počas referenda o rodine v roku 2015, Prostredník počas augustového Dúhového pochodu v Bratislave.

V oboch prípadoch prišiel zakrátko disciplinárny postih – Pavlúsovi po skončení pracovného pomeru na čas určitý nepredložili novú pracovnú zmluvu a dnes pôsobí v moravskej Doubrave už ako farár Českobratskej cirkvi evanjelickej. Prostredníkovi zasa biskupi odobrali súhlas k výučbe.

„Ondrej Prostredník zneužíva postavenie docenta Evanjelickej bohosloveckej fakulty a akademickú slobodu vedeckého bádania na bezprecedentné ovplyvňovanie názorov najmä mladých veriacich a študentov teológie na postupné plazivé implantovanie názorov, ktoré sú v rozpore so stanoviskom Evanjelickej a. v. cirkvi na Slovensku. Opakované mediálne výstupy brata Prostredníka vyvolávajú pobúrenie mnohých veriacich,“ napísali vo svojom stanovisku generálny biskup Miloš Klátik, biskup východného dištriktu Slavomír Sabol a biskup západného dištriktu Milan Krivda.

Z reakcií Ondreja Prostredníka, ktorý stanovisko medializoval cez svoj facebookový profil, je zjavné, že disciplinárny trest ho neteší, ale zároveň si z neho nerobí až takú ťažkú hlavu. Má na to viacero dôvodov.

Evanjelici – na rozdiel od katolíkov – nemajú najvyšší učiteľský úrad. Čo z toho vyplýva? Kým učenie katolíckej cirkvi o manželstve je záväzné pre všetkých veriacich, jednotlivé evanjelické (protestantské) cirkvi majú vieroučnú autonómiu. Zatiaľ čo slovenská ECAV homosexuálne zväzky odmieta, viaceré evanjelické cirkvi na Západe ich požehnávajú a občas v nich žijú aj samotní duchovní či duchovné.

Prostredník tým môže argumentovať odôvodnenosť svojich názorov a vedenie slovenských evanjelikov viniť zo skostnatenosti. A to za potlesku médií, pre ktoré je cirkev väčšinou len konzervátorom temného stredoveku a každý cirkevný disident predstavuje proroka svetlých zajtrajškov.

„Možno očakávať, že disciplinárny postih známeho teológa uvoľní ďalšiu vlnu nespokojnosti so súčasným vedením ECAV.“ Zdieľať
Aj keď treba priznať, že za nálepku inkvizítorov si nevhodným prevedením niektorých rozhodnutí a neobratnou komunikáciou môžu občas aj samotní biskupi. Predsa len, ponechať bez práce živiteľa rodiny s dvoma malými deťmi je naozaj tvrdým riešením, ktoré pobúrilo aj tých, ktorí s Pavlúsovými názormi absolútne nesúhlasili. Aj vďaka jeho prípadu je Prostredníkovo potrestanie vnímané omnoho citlivejšie.

Kauza Prostredník navyše prichádza v čase dlhodobo zlej atmosféry medzi slovenskými evanjelikmi. Okrem spomínaných prípadov ju počas posledného roka poznačila aj kauza Mucha. Každá z týchto afér bola pritom spojená s kritikou vedenia ECAV, najmä generálneho biskupa Klátika. Možno preto očakávať, že disciplinárny postih známeho teológa uvoľní ďalšiu vlnu nespokojnosti.

Ak však stanovisko „za“ Prostredníka a „proti“ vedeniu, ktoré zrejme príde zo strany niektorých aktivistov, bude spojené s podporou požiadaviek LGBTI komunity, časť evanjelikov s tým bude mať veľký problém.

Bez ohľadu na to, pre potrestaného teológa je kľúčové, že sa ho verejne zastal dekan evanjelickej bohosloveckej fakulty Ľubomír Batka, ktorý v minulosti podporil aj Jakuba Pavlúsa. Batka pre médiá vyhlásil, že členovia akademickej obce majú právo podieľať sa na pochodoch a verejných podujatiach a ako dekan fakulty bude chrániť svojich zamestnancov, pokiaľ nedošlo k porušeniu zákonov alebo pracovného poriadku.

Päťsté výročie protestu proti vtedajšiemu cirkevnému vedeniu sa tak v slovenskej evanjelickej cirkvi zatiaľ nesie doslova v protestnom duchu.
Obrázok užívateľa
h111
 
Príspevky: 277
Registrovaný: 31 Máj 2013, 22:16

Re: kauza Prostredník - články

Poslaťod h111 » 08 Sep 2017, 21:54

Progresívni?
Pravda
https://www.tkkbs.sk/monitoring/mon.php?kedy=2017-09-08#2

Evanjelická cirkev bola vždy vnímaná ako progresívna sila, ktorá podporuje emancipáciu a nebojí sa postaviť voči autoritám, spiatočníctvu a predsudkom. Napokon, z jej radov vzišli také osobnosti ako Štúr, Štefánik či Dubček. Evanjelici zohrali obrovskú rolu v procese nášho národného uvedomenia.
Hoci budúci mesiac si celý svet pripomenie 500. výročie reformácie, na Slovensku to vyzerá skôr tak, že Evanjelická cirkev augsburského vyznania (ECAV) tento sviatok oslávi v duchu tých najhorších tradícií protireformácie. Aspoň jej posledné kroky to naznačujú...
Keď pred rokom zo svojich radov vylúčila kňaza Jakuba Pavlúsa, lebo jeho „názory a stanoviská (...) na manželstvo a rodinu sú v rozpore s vieroukou ECAV", bol to prvý výrazný signál, že v tejto cirkvi niečo nie je v poriadku. Za mladého kňaza sa totiž vtedy postavili aj členovia cirkevného zboru, ktorí s jeho činnosťou boli spokojní, no nepomohlo to. Tým, že sa zastal homosexuálnych manželstiev, bol pre generálnych biskupov personou non grata.
Ich druhou „obeťou" sa teraz stal evanjelický teológ Ondrej Prostredník, ktorému zakázali učiť na bohosloveckej fakulte. Dôvodom má byť jeho tolerantný postoj k právam LGBT komunity.
Vo verejnej diskusii na aktuálne spoločenské témy u nás takmer nepočuť hlas kresťanov (lebo zatvoriť oči pred realitou a tváriť sa, že Slovensko je akýsi nedotknutý ostrov v rozbúrenom mori, nemožno považovať za názor). Keď sa predsa len niekto vyjadrí k veciam verejným, tak je „vrchnosťou" umlčaný. Výsledkom je akási „znormalizovaná" cirkev. Smutné, je, že to platí aj v prípade ECAV, donedávna považovanej za progresívnu silu. Marián Repa


Evanjelický farár končí pre Pride
TV JOJ
https://www.tkkbs.sk/monitoring/mon.php?kedy=2017-09-08#11

Na to, aká je Slovensko malá krajina, má poslednom čase pomerne veľa cirkevných káuz. Tou najnovšou je prípad evanjelického teológa, ktorý dostal zákaz vyučovať na bohosloveckej fakulte, pretože verejne vyjadril podporu párom rovnakého pohlavia.
Adam Zavřel, moderátor: „Po jeho príhovore na Dúhovom pochode Pride v Bratislave sa tak rozhodol zbor biskupov. Hovorili sme s mužom, ktorý tomuto kroku biskupov nerozumie. Pokračuje už Daniel Levický Archleb.“
Daniel Levický Archleb: „Na tohtoročnom Dúhovom pochode Pride v Bratislave vystúpilo niekoľko rečníkov. Ak si myslíte, že v roku 2017 na Slovensku nemôžete mať problémy z toho ak verejne prejavíte podporu LGBTI komunite, mýlite sa. Tento muž, evanjelický teológ Ondrej Prostredník pre toto vystúpenie možno príde o prácu.“
Ondrej Prostredník, evanjelický teológ EBF UK: „Prajem si, aby sme v cirkvách už prestali s absurdným spájaním LGBTI komunity s ohrozením takzvanej tradičnej rodiny.“
Zo stanoviska Zboru biskupov evanjelickej cirkvi: „Zbor biskupov nemôže naďalej zatvárať oči nad konaním Ondreja Prostredníka a v zmysle ústavy Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku odníma Ondreja Prostredníka ako učiteľovi teologických predmetov na Evanjelickej bohosloveckej fakulte Univerzity Komenského s platnosťou od pätnásteho novembra 2017 kanonickú misiu.“
Daniel Levický Archleb: „Ondrej Prostredník tomuto rozhodnutiu nerozumie. Hovorí, že odhliadnuc od sexuálnej orientácie podporuje verné súžitie párov. Od evanjelickej cirkvi očakával dialóg aj na zložité témy.“
Ondrej Prostredník: „Nikdy doteraz evanjelická cirkev nesiahla po tomto inštitúte odňatia kanonickej misie v moderných dejinách našej fakulty. Stalo sa to po prvýkrát. Veľa ľudí je prekvapených, pohoršených a je to veľká otázka ako vlastne sa to bude ďalej riešiť, pretože je to precedens a je potrebné veľmi dôkladne zvážiť čo sa bude diať.“
Daniel Levický Archleb: „Organizátori Dúhového pochodu sú z rozhodnutia biskupov sklamaný.“
Vyjadrenie organizátorov Pride 2017 Bratislava: „Je nám nesmierne ľúto, že ešte aj dnes je na Slovensku vyjadrenie ústretového postoja voči LGBTI ľuďom v cirkvi dôvodom na osobnú perzekúciu jeho nositeľov. O to viac si ceníme odvahu pána Ondreja Prostredníka, s ktorou roky prispieva do diskusie o vzťahu cirkvi a LGBTI ľudí. Sme presvedčení, že táto diskusia sa týmto nekončí, ale naopak v budúcnosti sa len zintenzívni.“


Slovensko: Spory medzi evanjelikmi
TV JOJ
https://www.tkkbs.sk/monitoring/mon.php?kedy=2017-09-08#10

Kým v mnohých štátoch Európy je podpora zväzkov rovnakého pohlavia bežnou záležitosťou, na Slovensku to tak nie je. Daniel Levický Archleb dnes hovoril s mužom, ktorého sa evanjelickí biskupi za vyslovenie osobného názoru snažia pripraviť o zamestnanie.
Daniel Levický Archleb, redaktor: „Ak si myslíte, že v roku 2017 na Slovensku nemôžete mať problémy z toho, ak verejne prejavíte podporu LBGTI komunite, mýlite sa. Tento muž, evanjelický teológ Ondrej Prostredník pre toto vystúpenie možno príde o prácu.“
(začiatok archívneho záznamu)
Zdroj - Facebook/Duhovy PRIDE Bratislava
Ondrej Prostredník, evanjelický teológ: „Prajem si, aby sme v cirkvách už prestali s absurdným spájaním LBGTI komunity s ohrozením takzvanej tradičnej rodiny.“
(koniec archívneho záznamu)
(text v obraze)
Zbor biskupov nemôže naďalej zatvárať oči nad konaním Ondreja Prostredníka a v zmysle Ústavy Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku čl. 33 odstavec (2) písme e) odníma doc. Mgr. Ondrejovi Prostredníkovi, PhD. ako učiteľovi teologických predmetov na Evanjelickej bohosloveckej fakulte Univerzity Komenského s platnosťou od 15. 9. 2017 kanonickú misiu.
Ondrej Prostredník, evanjelický teológ, EBF UK: „Znamená to v podstate odňatie práva vyučovať v mene cirkvi, alebo z poverenia cirkvi. Nikdy doteraz Evanjelická cirkev nesiahla po tomto inštitúte odňatia kanonickej misie v moderných dejinách našej fakulty. Stalo sa to po prvýkrát.“
Daniel Levický Archleb: „Ondreja Prostredníka biskupi obviňujú zo zneužívania svojho postavenia na univerzite a z akéhosi plazivého implantovania názorov, ktoré sú v rozpore so stanoviskom Evanjelickej cirkvi.“
Ondrej Prostredník: „Spochybnili moju kompetenciu vyučovať evanjelickú teológiu.“
Daniel Levický Archleb: „ Oslovili sme všetkých troch biskupov, ktorí sú podpísaní pod stanoviskom. Generálny biskup Klátik je v zahraničí, ďalší dvaja biskupi a rozhodli do reportáže nevyjadriť. Všetko je vraj v stanovisku.“
Michal Havran, evanjelický teológ, spisovateľ: „Slovenskí biskupi sa proste rozhodli, že niektoré diskusie nebudú v tejto cirkvi a sú ochotní a rozhodnutí presadzovať to za akúkoľvek cenu, aj za cenu rozkolu.“
Daniel Levický Archleb: „ Organizátori Dúhového pochodu sú postojom biskupov nemilo prekvapení.“
(text v obraze)
Vyjadrenie organizátorov PRIDE 2017 Bratislava
Je nám nesmierne ľúto, že ešte aj dnes je na Slovensku vyjadrenie ústretového postoja voči LGBTI ľuďom v cirkvi dôvodom na osobnú perzekúciu jeho nositeľov. O to viac si ceníme odvahu pána Ondreja Prostredníka, s ktorou roky prispieva do diskusie o vzťahu cirkvi a LBGTI ľudí. Sme presvedčení, že táto diskusia sa týmto nekončí, ale naopak v budúcnosti sa len zintenzívni.
Daniel Levický Archleb: „Univerzita Komenského ale stojí 2 týždne pred začatím semestra pred problémom, aký doteraz ešte nemusela riešiť.“
Ondrej Prostredník: „Otázka je ako na to zareaguje univerzita. Ešte raz poviem, univerzita je verejná vysoká škola a mojím zamestnávateľom je univerzita, nie cirkev.“
Michal Havran: „Slovensko potrebuje nový vysokoškolský zákon, pretože je absolútne nemysliteľné, aby cirkvi vstupovali v sekulárnej krajine so sekulárnou ústavou do rozhodovaní o tom, kto môže a kto nemôže vyučovať.“
Daniel Levický Archleb: „ Daniel Levický Archleb, televízia JOJ.“
Obrázok užívateľa
h111
 
Príspevky: 277
Registrovaný: 31 Máj 2013, 22:16

Re: kauza Prostredník - články

Poslaťod h111 » 11 Sep 2017, 15:09

Prostredník: Biskupi sa priklonili k ľudovému nátlaku
Pravda
Zdroj:
https://www.tkkbs.sk/monitoring/mon.php?kedy=2017-09-09#5

Teológ Univerzity Komenského v Bratislave Ondrej Prostredník sa ako jeden z mala ľudí z cirkevného prostredia verejne postavil proti referendu o rodine či proti extrémistickej strane ĽS NS. Dlhodobo sa tiež zasadzuje za práva sexuálnych menšín. Evanjelickým biskupom sa znepáčil po tom, čo pred časom vystúpil na Dúhovom pochode. Od jeho vyjadrení sa dištancovali a od polovice septembra mu zakázali učiť na Evanjelickej bohosloveckej fakulte UK. Prostredník ich krok hodnotí tak, že ho vlastne moderným spôsobom vyhlásili za kacíra. Ak sa ľudia nazdávajú, že na Slovensku je možné vytvoriť nejakú kultúrnu pevnosť odolnú voči vplyvom globalizácie, je to ilúzia, povedal v súvislosti s otázkou LGBTI komunity. „A ak im v tom politici a cirkevní predstavitelia pritakávajú, tak je to podľa mňa klamanie ľudí, pretože vývoj je nezadržateľný," dodal.
* Sklamali vás biskupi?
Prekvapilo ma to. Prišlo to bez predchádzajúceho varovania, aj keď je pravda, že už tak dva alebo tri roky mi zbor biskupov dával najavo, že nie sú celkom spokojní s mojimi postojmi a názormi. Nielen v otázke práv LGBTI komunity, ale všeobecne. Musím ale priznať, že ich rozhodnutie dosť otriaslo mojou vierou a predstavou o evanjelickej cirkvi. V nej som od malička vyrastal ako syn evanjelického farára. Sám som tiež pôsobil ako farár niekoľko rokov. Keď sa ma ľudia pýtali, či sa nebojím, že ma za názory vyhodia, vždy som odpovedal, že sa to môže stať, ale pevne verím, že v našej cirkvi sme schopní udržať širší názorový prúd a sme schopní diskutovať o zložitých témach. Myslím si, že v prípade práv LGBTI komunity ide o vážnu spoločenskú tému a cirkev sa jej nemôže vyhýbať a tabuizovať ju.
* Evanjelickú cirkev považuje verejnosť za otvorenejšiu než katolícka. Tvrdý trest voči vám však naznačuje, že to tak nie je.
Musím povedať, že v názoroch na LGBTI komunitu je slovenská evanjelická cirkev v európskom priestore dosť osamelá. Keď sa pozrieme len k susedom Čechom, naša sesterská Českobratská cirkev evanjelická s touto témou nakladá úplne inak. Nerobí z týchto ľudí strašiaka spoločenského rozkladu, ako to zaznieva z úst cirkevných predstaviteľov alebo mimovládnych organizácií napojených na cirkev na Slovensku. Ukazuje sa, že naši traja biskupi sa skôr priklonili na stranu až ľudového nátlaku, najmä po mojom vystúpení na Dúhovom pochode. Viem si predstaviť, že boli ľudia, ktorí tým boli pohoršení a že písali biskupom. Ale čakal som, že biskupi im vysvetlia, že evanjelici sa vždy zasadzovali za práva menšín a utláčaných ľudí. Tak to bolo aj v dejinách a patrí to k dobrým tradíciám našej cirkvi. To však neurobili, vypočuli ich a skôr by som povedal, že sa ich možno aj zľakli. Na druhej strane, musím povedať, že vnímam v prostredí evanjelickej cirkvi ľudí, ktorí myslia v tejto otázke otvorene a vyslovujú mi podporu.
* Takže problém je vo vedení?
Nemáme žiadne prieskumové sociologické dáta, ktoré by nám povedali, že v evanjelickej cirkvi na Slovensku je toľko a toľko percent za podporu práv LGBTI a toľko a toľko je proti. V každom prípade som však rátal s podporou vedenia cirkvi, pretože takto to v evanjelických cirkvách v zahraničí funguje. Keď si zoberiete situáciu v Nemecku, tam sa za práva LGBTI ľudí nestavajú cirkvi len v občianskej rovine, ale ich akceptujú aj vo vnútri cirkvi. Požehnajú párom rovnakého pohlavia. Podobne je to aj vo veľkých evanjelických cirkvách v Nórsku či Česku. Fínska cirkev je známa tým, že je dosť konzervatívna. Napriek tomu umožnila kompromisné riešenie, kde dovoľuje modlitbu s týmito pármi, teda ich nevyháňa a nedémonizuje ich spolužitie. Toto je trend, ktorý vnímam, a keď sa evanjelici rozhodnú pridať na stranu konzervatívnej časti spoločnosti, tak to ma šokuje. Je to pre mňa neprijateľné.
* Pomohli by noví ľudia vo vedení, ľudia s otvorenejším myslením?
Áno, to je jediná cesta. Evanjelická cirkev má tradíciu volených predstaviteľov a dvaja z troch vrcholových biskupov končia svoje druhé funkčné obdobie. To znamená, že už nemôžu viac kandidovať. Budúci rok preto máme voľby a pevne verím, že sa nájdu charaktery, ktoré budú zmierlivé v tejto otázke. Sú aj takí ľudia, ktorých by som rád videl vo vedení, keďže sám sa uchádzať nemôžem.
* Prečo má u nás LGBTI komunita ťažkú cestu k tomu, aby si vybojovala svoje práva?
Vo všeobecnosti slovenská spoločnosť je aj v iných témach veľmi konzervatívna. Zoberme si bioetické otázky, otázku interrupcií, tému umelého oplodnenia či záležitosť zrážky kultúr, ktorej čelíme v súvislosti s migračnými vlnami. Konáme na základe pudu sebazáchovy, sebaobrany, a to potom rezonuje aj v stanoviskách našich politických predstaviteľov. Toto je jedným z dôvodov, prečo sa darí presvedčiť väčšinovú populáciu, že v prípade práv LGBTI komunity ide o nejaké civilizačné hrozby. Ak sa ľudia nazdávajú, že na Slovensku je možné vytvoriť nejakú kultúrnu pevnosť odolnú voči vplyvom globalizácie, je to ilúzia. A ak im v tom politici a cirkevní predstavitelia pritakávajú, tak je to podľa mňa klamanie ľudí, pretože vývoj je nezadržateľný.
* Medzi farármi či inými funkcionármi evanjelickej cirkvi sú ľudia, ktorí patria do tejto komunity. Držia to v tajnosti?
Nemôžu s tým vyjsť na verejnosť. Je to pokrytecké. Prostredie ich núti do toho, aby to neurobili, lebo by prišli o svoje povolanie. Viem si predstaviť, že pre existenčné dôvody sa takto nejako zariadia. Pre nich je to traumatizujúce a myslím si, že aj neopodstatnené. Rozhodujúca otázka totiž je, či akceptujeme tvrdenia moderného psychiatrického a lekárskeho výskumu, že homosexuálnu orientáciu si človek. nevyberá. Ak je to tak, jeho orientácia je súčasťou jeho identity a my ho nemôžeme za to trestať. Spoločnosť by mala akceptovať, že ide o výraz inakosti. Tak, ako sa učíme akceptovať iné rôznosti, napríklad rasy. Veď je do neba volajúce, že máme problém prijať niečo, čo považujeme za nenormálne len preto, že je to iné.
* Ako sa o homosexuáloch diskutuje v cirkvi?
V diskusiách vo vnútri cirkvi sa často zneužíva teologická argumentácia. V prospech konzervatívnych stanovísk sa ľudia opierajú o rôzne biblické texty, ktoré vytrhávajú z kontextu. A keď príde človek s argumentmi, ktoré spochybňujú konzervatívny prístup, tak namiesto diskusie dôjde k vyhláseniu takého človeka za kacíra. Tento výraz sa dnes nepoužíva, ale stanovisko biskupov znamená moderné vyhlásenie jedného teológa za kacíra, pretože jedna z formulácií v ich dokumente znie, že moje názory nie sú v súlade s učením evanjelickej cirkvi.
* Dokáže cirkev meniť názory?
Áno. Zoberme si biblické texty a ich pohľad na sobáš rozvedených osôb. Jednoznačne ich zakazujú, nazývajú to cudzoložstvom, čo sa dlhé roky rešpektovalo. Reformácia potom umožnila rozvod, ale na rozvedených ľudí, ktorí sa chceli opäť zosobášiť, sa cirkev pozerala zdržanlivo. Dnes to nie je problém a aj evanjelická cirkev na Slovensku požehnáva to, čo biblické texty nazývajú cudzoložstvom. Považujem to za správne, lebo cirkev pochopila, že ľudia, ktorým spolužitie stroskotá, chcú žiť plnohodnotne ďalej. S ohľadom na princíp lásky k blížnemu to cirkev umožnila. A tým argumentujú aj cirkvi v zahraničí, ktoré práva LGBTI ľudí akceptujú.
* Máte možnosť odvolať sa proti rozhodnutiu biskupov?
Budem sa brániť a hľadať spôsoby. Stanovisko nie je formulované v podobe úradného rozhodnutia, ako sme na to zvyknutí v občianskoprávnych postupoch. Teda nie je tam napísané, že ide o rozhodnutie, ani to, či je možné sa proti nemu odvolať a kde. V tomto nie sú celkom jasné ani cirkevné predpisy, preto budem stanovisko skúmať a ak existuje možnosť, ako odchodu z univerzity zabrániť, využijem ju. Otázka môjho odvolania však stojí nielen na otázke vzťahu k cirkvi, ale aj k Univerzite Komenského, lebo nemám pracovnú zmluvu s cirkvou a Evanjelická bohoslovecká fakulta UK nie je cirkvou zriadená vysoká škola. Je to fakulta verejnej vysokej školy a riadi sa vnútornými predpismi UK.
* Budete učiť na univerzite aj po 15. septembri?
Viem si predstaviť, že biskupi koncipovali vyhlásenie s tým zámerom, aby so mnou univerzita po jeho uverejnení rozviazala pracovný pomer a tak akceptovala rozhodnutie cirkvi. Či to UK naozaj urobí, je otázne. Dekan fakulty sa jednoznačne vyjadril, že ide o novú situáciu. To znamená, že teraz si musí naštudovať, ako vôbec stanovisko biskupov interpretovať. Je fakt, že vysokoškolský zákon nepriamo pripúšťa takúto možnosť a aj štatút fakulty pozná inštitút kanonickej misie, na ktorý sa stanovisko odvoláva, ale čo to znamená pre pracovnoprávny vzťah, to je teraz otázka, ktorú musia právnici vysvetliť.
* Ak by ste predsa len museli odísť, čo by to pre vás znamenalo?
To si nepripúšťam a určite budem bojovať, aby som mohol aj ďalej pôsobiť ako vysokoškolský pedagóg, lebo na to je zamerané moje celoživotné úsilie. Ak by sa to naozaj zlomilo, nebojím sa akejkoľvek práce, či už duševnej, alebo manuálnej.
* Biskupi tvrdia, že nenáležite ovplyvňujete mladých ľudí, že zneužívate svoje akademické postavenie. Ako sa staviate k ich argumentom?
Ak si niekto predstavuje, že každá moja prednáška sa začína a končí tým, že musíme podporovať práva sexuálnych menšín, tak sa hlboko mýli. Na fakulte máme akreditovaný študijný program a ja sa ho pridŕžam. Ak sa tieto otázky dostanú na stôl, tak o nich hovoríme, študentom vysvetľujem rôzne prístupy a snažíme sa diskutovať. Ak si biskupi myslia, že odstránením jedného človeka s takýmto názorom z prostredia fakulty všetko vyriešia, tak sa rovnako mýlia. Mladí ľudia predsa nežijú vo vákuu, vidia, že táto téma spoločnosťou lomcuje.
* Ako zareagujú študenti na rozhodnutie biskupov, čo si myslíte?
Zastraší ich to. To sú situácie, v ktorých sa ukazujú charaktery. Veľmi si preto vážim aj svojich názorových oponentov, ktorí, keď sa dozvedeli o vzniknutej situácii, povedali, že síce so mnou nesúhlasia, ale toto nie je riešenie. Cestou má byť diskusia, a nie umlčovanie, najmä na akademickej pôde.
* Prečo ste sa rozhodli na Dúhovom pochode nielen zúčastniť, ale aj verejne vystúpiť?
Vnímam, že v slovenskom prostredí sú porušované práva tejto komunity a podľa môjho etického a kresťanského presvedčenia, ak sa niekto nezastane tých, ktorých práva sú porušované, tak robí to isté, akoby sám tieto práva porušoval. Preto som to cítil ako svoju povinnosť verejne sa ich zastať. Vzniklo to tak, že už aj predtým som zastával názor, že Slovensko by malo prijať zákon o registrovaných partnerstvách. Preto ma ľudia z komunity LGBTI oslovili, či by som túto podporu vedel aj verejne prejaviť a ani chvíľu som neváhal.
* Adopcia pri homosexuálnych pároch - áno či nie?
Podľa toho, čo čítam a počúvam, tak si všímam, že to nie je problém. Ak sa orientujem podľa odborných článkov, ku ktorým sa dostanem, tak môj dojem je ten, že je to v poriadku.
* Evanjelická cirkev považuje manželstvo za zväzok muža a ženy. Netreba zmeniť jej uznesenia, ak by chcela mať ústretovejší vzťah k homosexuálnym párom?
Evanjelická cirkev na Slovensku prijala uznesenie, v ktorom sa manželstvo definuje ako exkluzívny heterosexuálny zväzok jednej ženy a jedného muža. S tým súhlasím a často hovorím o tom, že je veľmi zvláštna a neprípustná skratka, keď niekto interpretuje podporu práv homosexuálov ako ohrozenie tradičnej rodiny a manželstva. Nevidím v tom logickú súvislosť. Neviem, ako spolužitie dvoch osôb rovnakého pohlavia môže ohroziť heterosexuálov. Pre mňa sú obe veci prijateľné. Niektorí moji kolegovia otvorene hovoria o tom, že aj spolužitie dvoch osôb rovnakého pohlavia by sa malo nazývať manželstvom.
* Môže podľa cirkevného práva požehnať evanjelický farár sobáš dvoch ľudí rovnakého pohlavia?
Reformátori vyňali manželstvo spod právomoci cirkvi a presunuli ho do právomoci civilnej. Správali sa potom tak, že to, čo rešpektuje civilná oblasť ako platné manželstvo, rešpektuje aj cirkev. Napríklad v Nemecku či v Rakúsku je v evanjelickej aj katolíckej cirkvi taká prax, že cirkev môže požehnať len zväzok, ktorý je platný podľa štátneho práva. Stačí teda, keď sa spoločnosť dohodne, že manželstvom bude aj spolužitie osôb rovnakého pohlavia. Nedávno v Nemecku prijali zmenu ústavy, v ktorej zrovnoprávňujú manželstvá hetero- a homosexuálnych párov. Hovoria tomu manželstvo pre všetkých.
* Bude niekedy Slovensko pripravené na prijatie a akceptáciu homosexuálnych manželstiev?
Verím, že áno. Treba však hľadať priestor, v ktorom sa dá s dôverou a slobodne o týchto ťažkých témach diskutovať. Nespochybňujem, že je to ťažká téma, ale tým, že budeme o nej mlčať, ju zo stola neodstránime. Najmä cirkvi, ktoré majú u nás najväčšiu silu v hodnotových otázkach, musia vytvárať takýto priestor, ktorým by mali byť práve teologické fakulty. Spoločnosť by si mala všímať skutočnosť, že cirkvi v akademickom prostredí umlčujú diskusiu. Inak sa v tejto problematike ďaleko nepohneme.
* Má v súčasnosti cirkev vplyv na spoločnosť?
Má ho stále veľmi veľký a ja kriticky hovorím o tom, že v témach, ktoré rozdeľujú spoločnosť, nehľadá prostriedky, ako ju spájať, ale skôr vyostruje hrany. Nevyužíva svoj vplyv na to, aby hľadala zmier v spoločnosti. To platí aj v témach ako latentná xenofóbia či islamofóbia. Navonok ich síce odsudzujú, ale aby proaktívne riešili problém, to sa nedeje. Cirkev nekoná proaktívne ako agent zmierenia v rozdelenej spoločnosti, a to je vážny nedostatok. Ivana Štefúnová
Obrázok užívateľa
h111
 
Príspevky: 277
Registrovaný: 31 Máj 2013, 22:16

Re: kauza Prostredník - články

Poslaťod jurov » 13 Sep 2017, 10:06

Eduard Chmelár v tejto súvislosti vystupuie z ECAV
Zdroj: http://edochmelar.sk/vystupujem-z-cirkvi/

VYSTUPUJEM Z CIRKVI (otvorený list generálnemu biskupovi ECAV na Slovensku Milošovi Klátikovi)

12. septembra 2017


Vážený pán generálny biskup,



píšem Vám v hlbokom rozpoložení a zároveň sa ospravedlňujem, že som si nenašiel čas na rozhovor, ktorý sme si pred časom sľúbili. Ako viete, pochádzam zo starej evanjelickej rodiny, ktorej členovia pre vieru veľa obetovali a vytrpeli – či už v krvavých protireformačných zápasoch v 17. storočí alebo v sporoch o konfesijné a jazykové práva v 18. a 19. storočí. Iste viete aj to, že som nikdy nebol horlivým veriacim, ale vždy som si hlboko ctil obrovský vklad slovenskej evanjelickej inteligencie do dejín našej kultúry a cítil som sa s týmto spoločenstvom spätý zakaždým, keď ho prenasledovali, ohovárali alebo mu krivdili. Dnes som však presvedčený, že pre príslušnosť k akejkoľvek náboženskej či svetonázorovej skupine by sa mal človek rozhodnúť sám, dobrovoľne a v dospelom veku. Mňa však pokrstili, keď som mal len tri týždne, v kostole v Pezinku, ktorý bol prvým evanjelickým chrámom v Uhorsku postavenom po tolerančnom patente (na strednej škole som o ňom napísal prácu, ktorá postúpila až do celoštátneho kola Študentskej odbornej činnosti). Vždy som zo žartu hovorieval, že ma pokrstili ako protestanta v čase, keď som ešte voči tomu nemohol protestovať, a tak protestujem dodnes…



S evanjelickou cirkvou som však bol chtiac-nechtiac spätý odmalička. V čase, keď sme nemali kde bývať, nás prichýlil na svoju faru pezinský evanjelický farár, univerzitný profesor a dlhoročný dekan Evanjelickej bohosloveckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave Karol Gábriš. To bol veľký človek. V detstve som jeho pletky s komunistickou mocou nevnímal, imponovala mi jeho múdrosť a hlboký hlas, s ktorým mi vštepoval mravné ponaučenia tak autoritatívne, až ma vedel zelektrizovať a zahanbiť za moje drobné huncútstva. Dodnes neviem, ako to robil. Tak trochu mi nahrádzal otca. Neskôr mi imponovala jeho angažovanosť v medzinárodnom mierovom hnutí, začal som hlbšie vnímať, že je to jeden z najvýznamnejších evanjelických intelektuálov, ktorý mal hlavný podiel na ekumenickom preklade Biblie do slovenčiny a spolu s Milanom Rúfusom preložil Žalmy a Veľpieseň Šalamúnovu. Pre mňa to však bol oveľa bližší, osobnejší človek. Moja stará mama bola z našich kontaktov nadšená, vždy totiž chcela, aby som študoval teológiu a stal sa kazateľom, čo mi v tom čase pripadalo ešte absurdnejšie ako dnes. Jedného dňa mi však pán profesor daroval na moje 19. narodeniny čerstvý výtlačok starozákonných apokryfov, ktoré sám preložil. Odporúčal mi, aby som ich čítal bez predsudkov, ako poéziu. Azda dúfal, že ma tým viac pritiahne k viere (podobne ako keď mi stará mama darovala na 18. narodeniny moju prvú Bibliu), no stal sa pravý opak. Uvedomil som si, že hlboká duchovná múdrosť sa skrýva aj mimo kanonických textov a začal som sa zaujímať o iné náboženstvá.



Postupne som si utváral vlastný svetonázor založený na poznaní, že všetky náboženské a filozofické smery sa v etickej rovine usilujú o to isté (o sebaovládanie ako životný princíp) rôznymi cestami a že ak sa v tejto súťaži kumulovaných nárokov na výlučnú pravdu nemáme navzájom zničiť, potrebujeme neutrálnu platformu, na ktorej môže prísť k obohacujúcemu dialógu, a tou je sekulárna etika. Dialóg v tomto prípade neznamená, že to, čo sme doteraz považovali za pravdu, hodíme za hlavu. Skutočný dialóg môžu viesť iba ľudia, ktorí majú svoj názor, ale sú ochotní navzájom sa počúvať a jeden od druhého sa učiť. Takýto dialóg znamená uznávať pravdu druhého i vlastné slabiny, nevyslovovať pravdu urážlivo, ale láskavo, zbavovať polemiku jedu, ktorý spôsobuje roztržku. Práve tieto úlohy považujem za najdôležitejšie a práve v nich cirkvi na Slovensku dlhodobo zlyhávajú. V duchovných dejinách západnej civilizácie vnímam v zhode s významným evanjelickým cirkevným historikom Carlom Andersenom tri veľké obdobia: obdobie univerzalizmu (patristika a stredovek), obdobie konfesionalizmu (rozkol v kresťanstve a vznik nových cirkví) a obdobie ekumenizmu (hľadanie dialógu). Myslím si, že toto delenie platí viac-menej aj na iné civilizácie a globálny étos ako taký. To, čo dnes akútne potrebujeme pre prežitie a ďalší civilizačný rozvoj, nie je zjednocovanie ľudí pod zástavami vlastnej pravdy, ale úprimná snaha o dialóg, porozumenie, vzájomný rešpekt a úctu v čoraz rôznorodejšom svete.



Žiaľ, tento trend nezachytila a nepochopila evanjelická cirkev, ktorá je tradične, hoci zrejme mylne, považovaná za otvorenejšiu a tolerantnejšiu, ale dvaja veľkí duchovní učitelia modernej doby, pápež František a štrnásty dalajláma. Obaja, nezávisle na sebe, hlásajú potrebu prekročenia úzkych náboženských hraníc. Dalajláma hovorí otvorene o sekulárnej etike a pápež zdôrazňuje, že sekularizmus je kľúčom k úspešnej mierovej budúcnosti. Je to od nich nesmierna odvaha, lebo obaja stoja na čele veľkých svetových náboženstiev, no obaja cítia, že náboženská výlučnosť na mravné zlepšenie sveta nestačí. Evanjelická cirkev na Slovensku akoby stála mimo týchto prúdov. Kedysi do nej ľudia vstupovali s túžbou po väčšej slobode. Práve reformácia spochybnila centrálnu neomylnú autoritu v myslení a rehabilitovala slobodnú vôľu človeka dovtedy nevídaným spôsobom, takže jej význam prekročil hranice konfesie. Stala sa dejinným motorom modernizácie. Prvý slovenský ateista Ján Horárik prestúpil v 19. storočí z katolíckej cirkvi do evanjelickej, lebo len tá bola schopná ochrániť jeho slobodomyseľnosť. Dnes sa tento osvietený prístup vytratil.



Nesúdim Váš pohľad na mnohé otázky spoločenského života, s ktorými nesúhlasím. Ale cítim, že medzi vás už nepatrím, a preto bude poctivejšie nepredstierať, že som ešte evanjelikom. Prvý raz som o tejto príslušnosti zapochyboval, keď ste doslova vyhodili na dlažbu čerstvo ženatého otca dvoch bábätiek – dvojičiek, evanjelického kňaza Jakuba Pavlúsa a spochybnili jeho právo na vlastný názor. Pohár mojej trpezlivosti však pretiekol, keď ste odňali jednému zo svojich najvýraznejších teológov, docentovi Ondrejovi Prostredníkovi, kanonickú misiu a zbavili ho tak možnosti učiť, ktorá je jeho celoživotným poslaním.



Nemusím vo všetkom s pánom Prostredníkom súhlasiť, ale som zhrozený z inkvizítorsky ladeného stanoviska Zboru biskupov ECAV na Slovensku a nespoznávam v ňom cirkev svojich predkov. Dovoľte mi povedať, že robíte hroznú chybu. V dnešnom svete, z ktorého sa vytráca vzájomná úcta, porozumenie a ochota rešpektovať jeden druhého, v ktorom sa stupňuje nenávisť, nevraživosť, predsudky, konflikty a otvorené násilie, cirkev potrebuje práve ľudí ako Ondrej Prostredník, potrebuje citlivých znalcov ľudskej duše s empatiou v srdci, ktorí šíria lásku, žičlivosť a potrebu zmierenia. Čo iné by malo byť vaším poslaním? Na čo iné vás spoločnosť potrebuje, ak namiesto porozumenia súdite, ak namiesto lásky zostávate ľahostajní k bolestiam a trápeniam časti obyvateľstva. Tomu, čo riešite, rozumie čoraz menšia časť spoločnosti, a tým aj upadá váš vplyv. Ak sú pre vás dôležitejšie stredoveké dogmy ako pomoc blížnemu, o čo vám ide? O moc alebo o pravdu? O poslušnosť alebo o lásku? Veď práve láska, tá najmocnejšia hodnota, ktorá má schopnosť meniť človeka a ktorá premenila aj apoštola Pavla, je to, čo si ctia na kresťanstve aj neveriaci. Čo vám zostane bez nej?



Chcel by som veriť, že svoj postoj k tomuto vzácnemu človeku ešte prehodnotíte. Ak nechce evanjelická cirkev stagnovať alebo upadať, potrebuje práve kazateľov ako Ondrej Prostredník, ktorí dokážu sprostredkovať živú skúsenosť s duchovnom aj ľuďom, ktorí pochybujú a pritiahnuť ich do spoločenstva. Neupieram vám právo na vlastné presvedčenie. Ale z dôvodov, ktoré som uviedol vyššie, sa na tomto mieste naše cesty rozchádzajú. Ja tieto veci napraviť nemôžem, mne môže byť iba ľúto, čo sa deje v evanjelickej cirkvi. A to mi teda je. Prijmite preto, prosím, moje rozhodnutie vystúpiť aj formálne z vášho spoločenstva. Nechápte tento môj krok ako výraz nepriateľstva voči cirkvi či Vám osobne. Naopak, kedykoľvek ma bude evanjelická cirkev potrebovať ako spojenca pri šírení mieru, priateľstva a dialógu medzi ľuďmi i civilizáciami, veľmi rád pomôžem. Ale ako hovorieval Luther, tu stojím a nemôžem inak.



S priateľským pozdravom



Váš brat v mieri a dialógu



Eduard Chmelár
Obrázok užívateľa
jurov
 
Príspevky: 340
Registrovaný: 31 Máj 2013, 08:39
Bydlisko: Bratislava

Re: kauza Prostredník - články

Poslaťod jurov » 08 Okt 2017, 21:36

Ďalší evanjelik vystúpil: https://dennikn.sk/901936/preco-je-na-s ... ika-menej/

Ján Zima: Prečo je na Slovensku o jedného evanjelika menej

Slovenskí evanjelickí biskupi by sa mali vážne zamyslieť nad tým, akú cirkev budujú a aké miesto v nej bude mať dôvera, spolupatričnosť a štedrosť.

Autor je prezident Spoločnosti priateľov Slovenska v Nórsku

Niekedy na jeseň roku 1969 ma tajne pokrstili v evanjelickom kostole v Kremnici. Tajne, pretože časy neboli cirkvi naklonené a obidvaja moji rodičia boli učitelia, stal som sa takto členom evanjelickej cirkvi na Slovensku. Aj keď som sa na cirkevnom živote odvtedy aktívne nezúčastňoval, na otázku, akej som viery, som doteraz vždy odpovedal, že som krstený evanjelik, rovnako ako aj môj otec.

Podľa nedávneho rozhodnutia Zboru biskupov evanjelickej cirkvi už študentov Evanjelickej bohosloveckej fakulty Univerzity Komenského nesmie učiť teológ Ondrej Prostredník. Biskupi pod vedením generálneho biskupa Miloša Klátika oznámili listom fakulte aj Prostredníkovi odňatie kanonickej misie, a to na základe jeho vyjadrení, podporujúcich práva sexuálnych menšín na Slovensku.

K tomuto aktu dochádza v tom istom roku, v ktorom rovnako evanjelická cirkev, ale v Nórsku, od 1. februára 2017 zaviedla novú liturgiu pre sobáše ľudí rovnakého pohlavia. Predchádzalo jej rozhodnutie synody Nórskej cirkvi zo dňa 11. apríla 2016, ktoré povolilo ľuďom rovnakého pohlavia sobáše v nórskych kostoloch. K takémuto rozhodnutiu dospela nórska cirkev po niekoľkých rokoch vnútornej diskusie a po zavedení všeobecného inštitútu manželstva bez ohľadu na pohlavie od 1. januára 2009.

Téma sobášov ľudí rovnakého pohlavia sa stala poprednou už pred cirkevnými voľbami v roku 2015, pretože ju cirkevné politické hnutie „Åpen folkekirke – Za cirkev otvorenú pre všetkých ľudí“ postavilo ako jednu z kľúčových. Snahou bolo formovať cirkev, ktorá podporuje ľudskú dôstojnosť a bráni akejkoľvek diskriminácii. Cirkev, v ktorej sa budú cítiť vítaní všetci. Vychádzajúc pritom z Krista. Ten pri stretnutiach s inými vždy dvíhal utláčaných a vítal vyhnaných. Práve toto sa stalo jadrom viery v Boha a postojom tunajšej evanjelickej cirkvi.

Nórska cirkev je totiž miestom, kam viac ako tisíc rokov ľudia prichádzajú nielen so svojimi radosťami a starosťami, ale tiež s nevyriešenými a nezodpovedanými otázkami. Niekto v pevnej viere, iný silne pochybujúc. Hnutie za otvorenú cirkev sa preto rozhodlo nájsť miesto pre každého. Výsledkom tohto hľadania je univerzálnosť inštitútu manželstva ako paktu lásky a vernosti, bez ohľadu na pohlavie.

Do roku 2012 bol hlavou nórskej evanjelickej cirkvi kráľ Harald V., ktorý dovtedy predsedal synode a menoval všetkých biskupov. Kráľ tento rok oslavuje 80. narodeniny a podľa nórskej ústavy sa môže len obmedzene vyjadrovať k aktuálnym spoločensko-politickým témam. Nenechal si však ujsť príležitosť a na tému tolerancie a spolupatričnosti sa vyslovil veľmi jasne v septembri pred rokom, keď hovoril o Nóroch a o Nórsku:

„Nóri – to sú aktívni mladí, ale aj skúsení starí. Nóri sú osamelí, rozvedení, rodiny s deťmi aj staré páry. Nóri sú dievčatá, ktoré priťahujú dievčatá, a chlapci, čo majú radi chlapcov. A potom dievčatá a chlapci, ktorí sa chcú navzájom. Nóri veria v Boha, Alaha, vo Všemohúcnosť alebo v Nič. Nórom sa páči Grieg, Kygo, Hellbilies a Kari Bremnes. Inými slovami: Nóri, to ste vy. Nórsko, to sme my všetci. A keď spievame našu hymnu, ako veľmi ľúbime túto krajinu, spievame aj o nás samých. Pretože my všetci sme táto krajina. Preto je naša hymna vyznaním lásky všetkým nórskym ľuďom. Mojou najväčšou nádejou je, aby sme sa dokázali jeden o druhého oprieť. Aby sme dokázali ďalej budovať túto krajinu – na dôvere, spolupatričnosti a štedrosti. Aby sme cítili, že napriek našej rôznosti – sme jeden ľud.“

Na Slovensku vykročil zbor biskupov evanjelickej cirkvi presne opačným smerom ako nórsky kráľ a zakázal vyučovať významnému slovenskému evanjelickému teológovi len na základe odlišnosti jeho názorov. Tento teológ nie je prvým z radov slovenských evanjelikov: podobný trest postihol Jakuba Pavlúsa, ktorý bol ako kňaz dokonca nútený Slovensko opustiť.

Slovenskí evanjelickí biskupi by sa mali vážne zamyslieť nad tým, akú cirkev budujú a aké miesto v nej bude mať spomínaná dôvera, spolupatričnosť a štedrosť. Ich rozhodnutie je totiž nielen v priamom rozpore so situáciou tej istej cirkvi v Nórsku, je predovšetkým v rozpore so základnými princípmi cirkevného spoločenstva stavajúceho na protestantizme. Je v rozpore s demokratickým duchom evanjelickej cirkvi, ktorá sa pri svojom zrode nebála ani odlišného názoru, ani autoritárskej hierarchie. Slabosť prejavená umlčaním iného názoru je protikladom viery a z nej vyplývajúcej odvahy. Netolerantnosť a trestanie je opakom pochopenia a lásky, ktorú evanjelické cirkvi hlásajú. Budovanie kostolného prahu, ktorý v roku 2017 na Slovensku môžu prekročiť len vyvolení, je absolútnym popretím princípu rovnosti pred Bohom, ktorý je fundamentom tejto cirkvi.

Keďže rozhodnutie Zboru biskupov evanjelickej cirkvi je v príkrom rozpore s mojím vnútorným presvedčením, ako by evanjelická cirkev na Slovensku mala fungovať, oznámil som generálnemu biskupovi svoje vystúpenie z radov ECAV.
Obrázok užívateľa
jurov
 
Príspevky: 340
Registrovaný: 31 Máj 2013, 08:39
Bydlisko: Bratislava


Späť na Diskusie

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť