Nebuďte idealisti, cirkev je ako firma
SME
zdroj:
Bezúhonní duchovní, ktorí cirkvám nastavujú zrkadlo, sú pre ne hrozbou, tvrdí Miroslav Kocúr
Slušný človek je pre Slovákov lojálnym kresťanom, ktorý nehľadá nové riešenia, tvrdí teológ a publicista Miroslav Kocúr.
* Môže duchovný pôsobiť v cirkvi, ktorá má oficiálne iný názor na zväzky ľudí rovnakého pohlavia než on sám?
„Súvisí to s úrovňou akademickej diskusie. Teológia je veda, kde sa diskutuje aj o etických otázkach. To, že niekto vyjadrí svoj názor, ktorý nie je v tom čase v súlade s doktrínou cirkvi, nie je dôvod na jeho postihovanie. Ak diskusia nie je možná, tak teológia nehľadá ako veda pravdu, ale je len ideologickým nástrojom na presadzovanie vlastnej moci.“
* Pavlús nie je len teológ, ale aj farár. Môže svoju funkciu vykonávať, hoci má v etických otázkach iný názor ako vedenie cirkvi?
„To je skôr otázka na vedenie evanjelickej cirkvi augsburského vyznania. V cirkvi má mať diskusia o týchto otázkach miesto. Je aj ovocím reformácie, že človek v cirkevnom úrade môže o týchto témach diskutovať a môže sa mýliť. Treba však aj rozlišovať, či má duchovný len iný názor na homosexuálne zväzky, alebo ich aj sobáši. Preto je diskusia dôležitá, keďže má potom vplyv na praktický život.“
* Vedenie cirkvi podľa Pavlúsa v tom čase nezaujímal názor veriacich a ani s ním sa o tejto téme širšie nerozprávali. Len mu dali otázku typu „áno či nie“. V súčasnosti s ním vedenie nekomunikuje. Je to v poriadku?
„Neviem, aké sú vnútorné postupy tejto cirkvi, ale je to aj otázka ľudskosti a vzájomného rešpektu. Netýka sa to len cirkvi, ale všade by sa malo postupovať slušne a s dialógom. Prípad Pavlúsa pripomína skôr manažérske rozhodnutie biskupa.“
* Majú sa tieto situácie v cirkvi riešiť manažérsky?
„Predstava, že cirkev v súčasnosti funguje inak ako firma, je zidealizovaná. Veľmi často sú rozhodnutia v nej manažérske a neberú do úvahy ľudskú stránku celej záležitosti. Dobro inštitúcie je často dôležitejšie ako dobro jej členov. Podľa mňa sú však očakávania od cirkvi oprávnene vyššie ako od firmy. Ak je cirkev duchovná rodina, kde sa majú ľudia radi, tak by to aj tak malo vyzerať. Takéto etické zlyhania ako u Pavlúsa sú problémom všade, ale v prípade cirkvi to bolí o to viac, že sú na ňu kladené vyššie nároky.“
* Sú českí veriaci vo všeobecnosti liberálnejší?
„Neviem vyhodnotiť, ako je to v Českej republike, ale na Slovensku je všeobecný názor do veľkej miery ovplyvnený názorom katolíckej cirkvi, ktorá zväzky gayov odmieta. Nie je tu pestovaná kultúra dialógu, vôbec sa o týchto témach nehovorí. To ovplyvňuje spoločnosť aj politikov, ktorí sa tiež často hlásia ku katolíckej cirkvi. Slušný človek je dnes na Slovensku vnímaný ako poslušný kresťan, ktorý je lojálny, neprogresívny a nehľadá nové riešenia.“
* Je názor duchovného na homosexuálne zväzky pre cirkvi citlivejšia téma ako napríklad to, že katolícky kňaz má milenku a evanjelický farár podvádza svoju ženu?
„V súčasnosti to tak vyzerá. Ak duchovný zlyhá vo svojom súkromnom živote a vedenie cirkvi ho nevyhodí, tak mu bude zaviazaný. Morálne bezúhonní duchovní, ktorí cirkvám nastavujú zrkadlo a vyjadrujú sa ku kontroverzným témam, sú pre ne hrozbou, pretože tá diskusia by sa mohla šíriť ďalej a cirkvi by ju nemuseli zvládnuť.“
* Ide o snahu cirkví zakonzervovať sa?
„Ľudia sa bránia zmenám. Katolícka aj evanjelická teologická fakulta v súčasnosti nefungujú ako akademické inštitúcie. Fungujú ako príprava ľudí na cirkevný servis. Títo ľudia majú dohliadať na cirkevnú disciplínu a udržiavať počty veriacich.“
* Aký názor máte na zväzky homosexuálov vy?
„Mali by sme ako spoločnosť hľadať ústretové riešenie. Táto téma má viac rovín a nedá sa rozobrať počas jedného krátkeho rozhovoru. Každý človek si zaslúži úctu a mňa v podstate niečia orientácia ani nezaujíma. Ak niekto prejaví svoj názor, že homosexuálne orientovaní ľudia majú byť rešpektovaní a potom je za tento názor osobne a pracovnoprávne perzekvovaný, tak to je poľutovaniahodné.“
(roc)
---
To, že niekto vyjadrí svoj názor, ktorý nie je v tom čase v súlade s doktrínou cirkvi, nie je dôvod na jeho postihovanie.
---
Foto:
Miroslav Kocúr (1969) vyštudoval teológiu na Univerzite Komenského. V roku 1995 ho vysvätili za rímskokatolíckeho kňaza, v roku 2003 sa z tejto služby rozhodol odísť. Od júna 2013 pracuje ako nezávislý konzultant a výskumný pracovník.